Profile

田中悠美子(義太夫三味線/エレキ大正琴/Shaminome/語り/うた)

 

東京芸術大学大学院修士課程にて音楽学専攻。文楽の人間国宝故4世野澤錦糸に義太夫三味線、女流義太夫の竹本駒之助に義太夫節を師事。1990年度芸術選奨文部大臣新人賞。鶴澤悠美として09年義太夫節分野で重要無形文化財総合認定。現代音楽作品の演奏、即興演奏、シアター作品の作曲・演奏・アクト、演芸パフォーマンスなど、国内外でさまざまなシーンに参入し、多彩な表現活動を行う。

 

共著

『まるごと三味線の本』

http://www.seikyusha.co.jp/wp/books/isbn978-4-7872-7277-5

 

『schola vol.14日本の伝統音楽』

http://commmons.com/schola/schola14.html

ほか。

 

プリペアド三味線のソロCD『tayutauta』

http://www.japanimprov.com/imjlabel/507/index-j.html

『Yumiko Tanaka Music Performance』DVD

http://www.ftarri.com/meenna/986dvd/index-j.html

 

 

2006年ACC助成、08年度文化庁海外研修特別派遣によりNYで研修。元兵庫教育大学准教授。元京都市立芸術大学日本伝統音楽研究センター共同研究員。

 

古典の修行と現代邦楽の演奏をほぼ同時に始めたが、1991年に仙波清彦の「はにわオールスターズ」、1994年に巻上公一プロンプターの「JOHN ZORN'S COBRA 東京作戦」、1995年に大友良英のGROUND ZEROに参加したことで、実験音楽シーンにおける即興演奏や特殊音楽に新天地を見出し、これまでカール・ストーン、ジョン・ゾーン、ネッド・ローゼンバーグ、エリオット・シャープ、ジョン・ラッセル、アクセル・ドナー、ジム・オルーク、坂田明、梅津和時、清水靖晃、菊地成孔、灰野敬二、内橋和久、山本精一、一楽儀光、吉田達也、芳垣安洋、七尾旅人ほか、国内外のミュージシャンと共演。

多岐にわたる共演は、クラシック、ジャズ、インプロミュージシャンはもとより、オーケストラ、ロックバンド、合唱団、演歌歌手、ロック歌手、コンテンポラリーダンサー、能・狂言・歌舞伎役者、落語家、声優、セクシー女優、コント芸人、紙芝居アーティストにまで及ぶ。

 

シアター作品では、エジンバラフェスティバル2001でHerald Angel Award を受賞したドイツの作曲家ハイナー・ゲッベルス演出による音楽劇 ”Hashirigaki” 世界ツアー(2000年シアターヴィディ初演~2008年)におけるパフォーマンスが、The GuardianやNew York Times誌で好評を得た。

http://www.heinergoebbels.com/en/archive/works/complete/view/19

 

また、ニューヨークのジーニアス・プライズ受賞アーティスト、バジル・ツイストによる舞台作品”Dogugaeshi” (2004年ジャパン・ソサエティー初演~2015年各国ツアー)では音楽監督および演奏を行い、同作品はThe New York Innovative Theater Award、The Bessie's New York Dance and Performance Awardsを受賞し、2015年までに日本公演、北米公演、イギリス公演、フランス公演を重ねている。

http://www.basiltwist.com/dogugaeshimain.html

現代音楽シーンでは、柴田南雄、入野義朗、林光、間宮芳生、三木稔、諸井誠、高橋悠治、北爪道夫、三輪眞弘、野村誠、新垣隆、鶴見幸代などの作品を演奏。

 

そのほかのユニークな活動としては、ボーカリスト三橋美香子のエクスペリメンタルお笑いカバーバンド「キッチンドリンカーズ」、現代音楽の作曲家たちによる作品をレパートリーとした高橋悠治プロデュース・高田和子主宰のアンサンブル「糸」、フォルマント兄弟(三輪眞弘&佐近田康展)による音声合成キーボード作品「NEO都々逸」、マルチディシプリナリ―な自作自演シアター作品「ミュージック・パフォーマンス’tayutauta’」、野村誠との共同作品「だじゃれ音楽第六番 千寿万歳」、コムンゴのホ・ユンジャン、中国琵琶のミン・シャオファンとの日中韓弦楽器トリオ、デーモン小暮の「邦楽維新」、坂田明の「平家物語」など。

 

また義太夫三味線のみならず細棹三味線、胡弓、箏、エレクトリック大正琴、新楽器'三味nome' 

https://www.flickr.com/photos/yamamo2/6130692412 ’三味nome2'

https://www.flickr.com/photos/yamamo2/14710854031 も演奏し、オルタナエレキ大正琴バンド「JETA」を主宰。

チームラボ「秩序がなくともピースは成り立つ」音楽録音参加など、声の表現も積極的に行い、三味線の音世界を出発点としながら、芸術と芸能を往来する表現活動は茫洋として定まらず、現在「ネオジャポニスム」をキーワードに着地点を探っている。

 

2012年3月、東北民俗芸能、鬼太鼓座、梅津和時、おおたか静流ほかと、国際交流基金主催・東日本大震災追悼演奏会米・仏・中巡回公演に参加。

 

2013年秋には、バジル・ツイストの"dogugaeshi"北米ツアーに参加し、NYのジャパンソサエティー、LAのRedCat、CAのCAL performancesなどで公演。また、サン・ディエゴのラホヤ海岸から巨大なヴィーナスが出現する新作“Seafoam Sleepwalk” の音楽を演奏。http://www.basiltwist.com/seafoam.html

そのほか、NYのHERE ART CENTERで、自作の「ミュージック・パフォーマンス’tayutauta’」を行う。

2014年3月放送、Eテレ『スコラ 坂本龍一 音楽の学校』シーズン4「日本の伝統音楽」(5)に出演し、坂本龍一・小沼純一・小島美子・星川京児と対談、演奏。

 

2014年~15年、日本のノイズ音楽、即興音楽、メディアアートのアーティストによるエクスペリメンタルシーンを海外に紹介する”multipletap” に参加し、ロンドン、パリ、メキシコなどで演奏。 

 

2014年11月にはNYのジャパンソサエティーで、ジョン・ゾーンのキュレーションによるフィルムシリーズにて、衣笠貞之助『十字路』上映に合わせた即興演奏を、「三味線音楽の真髄」公演にて、女流義太夫の人間国宝・竹本駒之助の三味線を演奏。

http://www.japansociety.org/event/the-shamisen-sessions-vol-2-yumiko-tanaka

http://www.japansociety.org/event/the-shamisen-sessions-vol-3-a-salute-to-tradition

 

2017年11月19日、イタリア文化会館で上映会が開かれたムージャ・マライーニ・メレヒ監督『梅の木の俳句』のために演奏・撮影された音源が、坂本龍一作曲のサウンドトラック楽曲にミックスされた。

http://www.iictokyo.esteri.it/iic_tokyo/ja/gli_eventi/calendario/2017/11/proiezione-del-documentario-haiku.html

Yumiko Tanaka (Gidayu-Shamisen/Electric Taisho-koto/Shaminome/Voice) profile

 

Tanaka was born in Fukuoka prefecture and received an MA in aesthetics and art history from Tokyo University of the Arts. She studied Gidayu recitation with Gidayu recitation artist and Living National Treasure Komanosuke Takemoto, and became a disciple of the Gidayu-shamisen master, the late Kinshi Nozawa who was also a living national treasure in Bunraku Puppet Theater. 

 

Since her debut performance in 1981 in Tokyo, Tanaka has been very active as a Shamisen player and vocalist, not only in the world of traditional Japanese music, but also in contemporary music, new music, and various styles of theater. In 2009, she became the general holder of Important Intangible Cultural Property as a member of Gidayu-bushi Preservation Society,

 

Her credits range from performing with orchestras, such as Saint Louis Symphony Orchestra, the New York Philharmonic, Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra, to collaborating with pioneers in the world of jazz and experimental improvisation, including turn table player Otomo Yoshihide; guitarists Keiji Haino, Kazumi Watanabe, Elliott Sharp, John Russell, Kazuhisa Uchihashi, Seiichi Yamamoto; drummers Samm Bennet, David Moss, Tatsuya Yoshida, SABU Toyozumi ; laptop musician Carl Stone; sax players Ned Rothenberg, John Zorn, Akira Sakata, Kazutoki Umezu, Naruyoshi Kukuchi; electronic musicians Toshimaru Nakamura, DORAVIDEO, Aki Onda; and conductor Butch Morris. She premierd new pieces composed by Michio Mamiya, Yuji Takahashi, Michio Kitazume, Hikaru Hayashi, Sachiyo Tsurumi etc.

 

Tanaka has participated in several contemporary music groups, including the traditional Japanese instrumental ensemble Pro Musica Nipponia,; the all-Japanese-classical instruments group ITO, produced by composer Yuji Takahashi; and the band Ground-Zero led by turntable and guitar player Yoshihide Otomo. She has performed in numerous notable venues, including Avery Fisher and Carnegie Halls, and has toured all over the world, including Korea, Italy, Serbia, Austria, Scotland, Belgium, Taiwan, Australia, Oman, Iraq, Turkey and England. She has soloed at a number of international festivals and has performed in the critically acclaimed musical theatrical spectacle Hashirigaki, directed by Heiner Goebbels. Since its premiere in 2000 at Théatre-Vidy in Lausanne, Switzerland, this work has been performed all over the world, including the Edinburgh International Festival and BAM in NY in 2003.

 

She composed and performed for the theater piece ‘dogugaeshi’ by a MacArthur genius grant recipient and OBIE Award puppet artist Basil Twist premiered in NY in 2004, for which she received strong praise from The New York Times and other quarters, and the piece got The New York Innovative Theater Award and The Bessie's Awards in 2005, replayed in NY and toured to Japan in 2007, and also toured in the US in 2008, 2009 and 2012.

She performed multimedia music performance ‘tayutauta’ in Tokyo in 2010.

 

In 2012, she participated in the world tour of “Overcoming the Disaster, Gratitude from Japan to the World concert by Tohoku Folk Performance groups & Ondekoza Taiko group & musicians” under the auspices of the Japan Foundation, and performed at Jazz at Lincoln Center and UN Headquarters in New York, at Ahmanson Theatre in Los Angeles, and at Palais des Congrès in Paris, and so on.  

She had a shamisen workshop at Japan Society NY in 2013, and performed traditional Gidayu-bushi with the national treasure of Gidayu chanting Komanosuke Takemoto, and perform improvisation with to the silent film Crossroads (Jujiro, 1928) film by Cannes Film Festival Palme d’Or winner Teinosuke Kinugasa.

She also performed solo improvisation as a member of “multipletap” with the experimental musicians  in London in 2014, and will join in Mexico and Europe tour in 2015.

 

She received the Education Minister’s Art Encouragement Prize for Newcomers in 1990, and a fellowship from the Asian Cultural Council, which supported her residency in NY in 2006-2007 to research current developments in contemporary performing arts in the US. In 2008, she became a grantee of Japanese Government Overseas Study Program for Artists, and stayed in NY for 80 days to learn about the puppetry under the master puppeteer Basil Twist.

 

 

You can listen to her music instrumental improvisation listen to her music on CD ‘tayutauta’ released from Improvised Music from Japan in 2004.

http://www.japanimprov.com/ytanaka/index.html

And she published a book titled ”Marugoto Shamisen no hon” (The book entirely about Shamisen) in 2009 .